ELEKTRYFIKACJA POJAZDÓW CHŁODNICZYCH
Firma THERMO KING złożyła deklarację na rok 2030 dotyczącą zmniejszenia emisji zanieczyszczeń przez klientów o miliard ton metrycznych! W tym celu THERMO KING przeznaczył 100 milionów dolarów na dostarczenie w pełni elektrycznych produktów w każdym segmencie łańcucha chłodniczego do 2023 roku w regionie EMEA. Całkowicie elektryczna gama produktów evolve™ firmy Thermo King będzie obejmować elektryczne rozwiązania chłodnicze dla ciężarówek, naczep, kolei, samolotów i statków.
Aktualne rozwiązania w zakresie elektryfikacji już w chwili obecnej ograniczają emisję dwutlenku węgla przez samochody dostawcze i ciężarowe, które przewożą żywność, leki, szczepionki i inne ładunki. Działania te mają na celu zapewnienie w przyszłości bezemisyjnego transportu chłodniczego.
Samochody ciężarowe, autobusy i autokary odpowiadają za około jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w UE i za około 6% całkowitej emisji w UE. Dlatego tak duży nacisk kładzie się na sukcesywne wprowadzanie na rynek elektrycznych pojazdów osobowych i obniżenie ich cen, co zmniejszy naszą zależność od paliw kopalnych.
Jednak wraz ze wzrostem zaludnienia w miastach stale wzrasta przewóz towarów. Według danych Eurostatu w 2020 roku w UE zarejestrowanych było 3,9 mln pojazdów ciężarowych. Spośród państw członkowskich UE największą flotę pojazdów ciężarowych w 2020 r. posiadała Polska - 18,3% floty UE, a drugą co do wielkości flotę posiadały Niemcy - 14,3%.
Wiele z tych pojazdów to pojazdy chłodnie, które tworzą tzw. łańcuch chłodniczy - niezbędny dla gospodarki europejskiej, przewożący towary o kluczowym znaczeniu, takie jak świeża i mrożona żywność oraz ratujące życie leki i szczepionki. Niestety chłodnie, które jeszcze nie przeszły na elektryfikację, są jednymi z najbardziej zanieczyszczających środowisko pojazdów w regionie. Na szczęście Innowacje mające na celu dekarbonizację łańcucha chłodniczego są jednak szybko wprowadzane, a branża przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W rzeczywistości innowacje w zakresie zrównoważonego rozwoju w transporcie chłodniczym rozwijają się w szybszym tempie niż pojazdy elektryczne.
Przekształcenie fabryk samochodowych w zakłady produkujące pojazdy elektryczne wymaga ogromnych inwestycji i czasu. Natomiast technologia niskoemisyjnego transportu chłodniczego jest już dostępna dla pojazdów zasilanych praktycznie każdym źródłem paliwa.
W Niemczech Mercedes-Benz, we współpracy z firmą Thermo King, opracował eSprinter Pharma, pierwszy w pełni elektryczny samochód dostawczy Mercedesa do przewozu produktów farmaceutycznych. Połączenie jednostki E-200 z pokładowym systemem elektrycznym pojazdu oraz akumulatora litowo-jonowego zapewnia ręcznie regulowaną, stałą temperaturę, także wtedy, gdy kierowca zatrzymuje się, aby dostarczyć towar. Nawet po otwarciu drzwi system sterowania zapewnia szybkie ponowne obniżenie temperatury.
Ponieważ coraz więcej ludzi przeprowadza się do miast, dostawy żywności będą coraz częściej realizowane na terenach miejskich i gęsto zaludnionych. Elektryczne urządzenia chłodnicze są znacznie cichsze niż urządzenia niezelektryfikowane, co znacznie zmniejsza zanieczyszczenie hałasem i oznacza, że dostawy mogą odbywać się w dzień i w nocy, bez większych zakłóceń.
Elektryfikacja pojazdów chłodniczych zapewnia również bardziej stałą regulację temperatury, co oznacza, że mniej żywności marnuje się od źródła do sklepu. Warto wspomnieć, że utrata żywności przyczynia się obecnie do około 10% rocznej globalnej emisji dwutlenku węgla.
Osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla na świecie do 2050 r. jest możliwe! A elektryfikacja ciężarówek i samochodów dostawczych w znacznym stopniu przyczyni się do osiągnięcia tego celu.